8/09/2012

DIY Virkad puff

För några år sedan köpte jag rottingpuffar till hemmet på IKEA som jag alltid funderat på att klä in och nu äntligen har jag gjort om den första.
Ett virkat överdrag i trikågarn till rottingpuffen

A few years ago I bought some rattan pouffes from IKEA with the intention of re-covering them and now I’ve finally made the first one.
 
Du behöver:
Rottingpuffen ALSEDA från IKEA
en himla massa trikågarn
(om du vill göra eget av gamla tröjor hittar du beskrivning här) jag köpte mitt färdigt på en symässa, men finns i välsorterade garnbutiker
Virknål
(använder en 10:a men virkar ganska hårt)
Stoppningsvadd
(jag använde en gammal innerkudde, klippte sönder den och använde stoppningen som var i)

You need:
Rattan pouffe ALSEDA from IKEA

Heaps of fabric yarn (you can find the instructions for making your own from old t-shirts here)
I bought mine ready-made at a sewing expo, but you can find it in well-stocked yarn shops.
 
Crochet hook (use a 10mm hook but keep the tension quite firm)

Stuffing (I cut up an old pillow and used the stuffing that was inside it)


  • Virka först en rund "matta" till överdelen av puffen. Min hade en diameter på 57 cm. Behöver ni hjälp med hur man virkar kan ni titta in här. och även här
  • Virka därefter en lång remsa som ska täcka sidorna på puffen, den blev hela 190 cm lång och vart alldeles lagom.
     
  • Lägg den runda "mattan" på överdelen av puffen och lägg kantremsan emot och fäst den genom att sy upp och ner i maskorna som möter varandra på de två delarna.

  • First crochet a round ‘mat’ for the top of the pouffe.  Mine had a diameter of 57 cm.  If you need help with how to crochet, you can look here or here.
  • Next, crochet a long strip to cover the sides of the pouffe.  Mine was 190cm and it fit perfectly.
  • Lay the round ‘mat’ on top of the pouffe and put the side strip around it.  Fasten them by sewing up and down in the stitches where the two parts meet.
  • Under tiden som du fäster kantremsan stoppar du in vadd för att fylla upp överdelen på puffen så denna blir mjuk och skön.
  • Virka ihop kantremsornas kortsidor mot varandra så att du får ett överdrag på puffen.

  • As you’re sewing on the side strip, push in the stuffing to fill up the top of the pouffe so it gets nice and soft.
  • Crochet the two short ends of the side strip together so that it fits snug.
Vänd på puffen så att undersidan kommer upp och gör ett kantband i överdelen på överdraget. Detta för att man ska kunna dra åt överdraget så att det sitter fast ordentligt.

Turn the pouffe upside down and make an edging strip for the cover.  This is so that you can pull the cover tight so it sits firmly.
 
och nu är den äntligen klar! Vardagsrummet kändes genast mer ombonat. Nu blir det kuddar till soffan av garnet som är kvar.

And now it’s finally finished!  My living room felt cosier straight away.  Next on the list is some cushions for the sofa using the leftover yarn.

 Det var alltså detta jag hade för mig häromdagen när jag virkade kantbandet till puffen. Detta kanske inte är ett projekt som för nybörjaren går på en timme. Men med lite tålamod och noggrannhet så får man ett ganska bra resultat. Och det är himla kul att virka i trikågarn för det är enkelt och går undan.
This is what I got up to the other day when I crocheted the side strip for the pouffe.  This might not be a project that beginners would do in an hour, but with a bit of patience and care you can end up with a pretty good result.  And it’s so much fun crocheting with fabric yarn because it’s so simple and it goes fast.

13 kommentarer:

  1. Men wow vad fint! Vilket jobb!

    SvaraRadera
  2. Ohhh, helt underbar! En sån vill jag verkligen ha. Verkligen! Tack för fina beskrivningen :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  3. Den är HELT underbar! Hur mycket trikågarn gick det åt?

    SvaraRadera
  4. Önskar att jag också hade en sådan talang och puff :) Vad tar du för att göra en sådan till mig?

    Kram Ester

    SvaraRadera
  5. Så himla fin! Om jag ska prova virka så är det nog denna typ som gäller. Tack för inspirationen! Kram /Nellie

    SvaraRadera
  6. Så fin! Jag vill också virka en puff! :-)

    SvaraRadera
  7. Kanonsnyggt! Har varit sugen på att testa att virka med trikågarn ett tag och nu blir jag ännu mer sugen. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  8. Vilken rolig idé och vad fint det blev!

    //Johanna

    SvaraRadera
  9. Vad fint det blev, jag ska virka kuddfodral. Även om jag har mitt eget mönster på kuddarna vill jag se lite annat framme ;D

    Kram!
    Pernilla

    SvaraRadera
  10. Great pouf cover, and wonderful to "meet" you! Hope you'll join us again soon with more wonderful projects on Craft schooling Sunday!

    SvaraRadera
  11. This is a wonderful idea! Yei! :)

    SvaraRadera
  12. Var har du köpt det fina trikågarnet?
    Maila mig gärna på VanessaBaez@hotmail.se

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.